Activitats

JOC DE SIMULACIÓ: EUSQUERA O CASTELLÀ?
L’activitat està destinada a Cicle Superior. En aquesta l’alumnat experimentarà una realitat diferent a la seva a través d’una vivència. Haurà de representar una situació determinada, pautada prèviament, posant-se a la pell d’un personatge, observar les representacions dels altres grups i participar en el debat final.
Què aprendrem?
  • Conèixer diferents perspectives sobre el conflicte polític a través d'un joc.
  • Reflexionar sobre la importància de la llengua.
  • Adquirir coneixements a través d’un joc de simulació.
  • Treballar en equip mitjançant el diàleg.
  • Potenciar l’expressió verbal i no verbal.
  • Adquirir una visió crítica dels fets.
  • Participar en el debat.
Com treballarem?
El grup classe es dividirà en grups de cinc i llegirà la pauta pel treball.

1a part: Disposarà de dues sessions de d’una hora per repartir-se els personatges, consultar el bloc i assajar la representació.

2a part: La representació tindrà una durada de 15min per grup i el posterior debat durarà 30 min, amb un total de dues sessions d’una hora.


PAUTA

Personatges: La mare Ana, el pare David, el fill Javier, la veïna Maite i el veí Andoni.

Escenificació:

Presentació dels personatges

La família d’en Javier han marxat a viure a Hernani, un poble d’uns 400 habitants a prop de la ciutat de Donostia (San Sebastian). Abans vivien a Biescas, un poble de 1600 habitants situat a prop dels Pirineus d’Osca. El pare treballa com dissenyador de pàgines “web” de forma autònoma i la mare s’ha quedat sense feina i ha trobat un lloc de treball en una empresa del sector alimentari (peix) com a administrativa.

En Javier té 10 anys. A l’escola de Biescas obtenia molt bones notes i hi tenia molts amics. Ara està una mica trist perquè està passant el primer estiu de la seva vida allunyat dels amics i de la muntanya.

Maite, la veïna, té uns 50 anys i treballa com a cuidadora de gent gran. S’ha mostrat molt cordial amb la família i els ajuda en tot el que pot, tot i que és una mica xafardera. Porta quasi tota la vida vivint a Hernani i no sap parlar Eusquera. Els seus pares eren de Cantabria. Andoni no li cau massa bé perquè troba que és massa nacionalista i sempre la critica per no saber parlar eusquera. Maite encara no es creu que s’hagi acabat el terrorisme d’ETA i no para de parlar de totes les desgràcies que han produït.

Andoni és un veí de 80 anys que es manté en plenes facultats. Va tot el dia amb la txapela i jeu als bancs a observar a la gent. Sempre explica històries sobre el País Basc durant la guerra (quan no es podia parlar la llengua), sobre l’art dels bersolaris, sobre la gent que no sap parlar eusquera, sobre el nebot que van detenir per formar part d’un partit de l’esquerra abertzale i ara és un pres polític que està a Andalusia al qual no veu mai...

En Javier ha començat a conèixer nens i nenes del poble però sovint no entén què diuen.

L’Ana i el David, que estan enfeinats com sempre, han de matricular al seu fill a l’escola al juliol i tenen molts dubtes. A l’escola del poble es treballa amb el model D en el qual un 15% de les hores de classe són en eusquera. És un model bilingüe. Al principi en Javier, com altres nens, tindria una atenció especial pel que fa l’idioma i rebria classes de suport durant les hores d’eusquera dels demès. A Donostia, la ciutat del costat, podria anar a una escola privada, que suposaria molts diners per als pares, i en aquesta no caldria que fes cap classe en eusquera. En Javier té ganes de jugar i no li dóna importància a l’escola.
Situació a representar

És dissabte, la família se’n va a la platja. De camí es troben a Andoni ajagut a un banc. Andoni els saluda i, mentre xerren, els demana si tenen pensat quedar-se molt temps a Hernani. El pare diu que en tenen per una bona temporada. L’avi els diu que els podria ajudar a aprendre una llengua perquè té una coneguda que dóna classes als adults i ho fa bé de preu. Seguidament afirma que el nen ja aprendrà eusquera a l’escola i que en sabrà molt més que ells. El nen diu que té ganes d’entendre el que diuen els seus amics. La mare, fent broma, diu que potser si finalment va a l’escola privada potser no farà eusquera. Andoni s’indigna de cop i volta i comença a explicar com havia patit la llengua durant la llengua i com, gràcies a moltes persones s’estava tornant a utilitzar. De cop i volta apareix Maite, amb una barra de pa a la mà, que havia estat escoltant una mica la conversa. Maite comença a dir la seva opinió.

Tothom diu la seva. Al principi s’escridassen una mica però Javier demana calma i diu el que vol ell realment. La família segueix caminant i els veïns es queden discutint, com sempre.

Recomanacions:

Els alumnes s’han d’ajudar de l’apartat de “Com ha canviat?” i de “Futurs Possibles” per poder donar arguments en la discussió.

AVALUACIÓ:

Els alumnes realitzaran una coavaluació de les representacions dels seus companys, per grups. A través de l’observació dels personatges, de què diuen, de com es mouen i del contingut general de l’obra.

El docent tindrà en compte l’avaluació dels alumnes i, a més a més, observarà: 

  • Si s’han expressat correctament (recursos utilitzats).

  • La representació en general.

  • Si s’han introduït conceptes i vocabulari dels apartats del bloc recomanats.

  • El treball en equip (organització, participació, comportament, creativitat..)

  • La capacitat crítica i reflexiva a l’hora de participar en el debat.



·  

CONSTRUIM HISTÒRIES!!!

Aquesta activitat va destinada als alumnes de cicle mitjà.
Descripció de l’activitat: Primerament s’haurà de dividir l’alumnat de la classe en cinc grups, on cada un d’ells haurà de realitzar la  tasca cooperativament. L’activitat consistirà en inventar-se una història tot inspirant-se amb una fotografia d’una determinada zona del País Basc. La selecció de les fotos per grup es farà aleatòriament si no es posen d’acord els diferents equips cooperatius. Es deixarà llibertat a l’alumnat perquè desenvolupin  la imaginació al llarg de la història, només se’ls demanarà que es vegi reflectit el sentiment/emoció que li produeix la imatge i, que utilitzin com a mínim dues de les paraules claus que estan visibles a la vinyeta següent:

 
Objectius de l’activitat:

•   Fomentar el treball cooperatiu.
•   Desenvolupar la imaginació i la creativitat a través de la creació d’una narració.
•   Saber expressar-se amb claredat tenint en compte els elements de cohesió i coherència.

Ítems d’avaluació:
La mestra tindrà en compte aquests ítems per avaluar l’activitat:
•   Han sabut expressar-se amb claredat?
•   Han resolt els conflictes que han sorgit cooperativament?
•   Han sabut introduir dues de les paraules claus dins de la seva història de forma correcte?
•   Han tingut dificultats a l’hora d’ expressar el que els suggereix la fotografia?

FOTOS SELECCIONADES 








RECONÈIXER TRADICIONS BASQUES

Descripció de l’activitat:
L’activitat va dirigida a alumnes de cicle mitjà.
Caldrà que es facin equips cooperatius (entre 4 i 6 nens/es), es poden utilitzar els de classe per exemple. 
L’alumnat haurà d’intentar reconèixer quines són les tradicions basques de les següents imatges i quines no. Cal dir que l’activitat es pot ampliar preguntant als alumnes si saben reconèixer de quina regió són típiques la resta d’imatges.  Hauran de reflexionar com ho han descobert. 

Objectius:
-    Enriquir la cultura popular dels alumnes.
-    Conèixer alguns trets característics de la cultura basca.
-    Estimular la curiositat dels alumnes respecte la cultura d’altres indrets.
-    Fomentar el treball cooperatiu

Ítems d’avaluació:
-    Identifica amb claredat les tradicions de la cultura basca?
-    Reconeix altres tradicions?
-    Han sorgit conflictes a l’hora de realitzar l’activitat?
-    Mostra interès per fer l’activitat?





EL JOC DEL PAÍS BASC

Aquesta activitat va destinada als alumnes de cicle mitjà.
Descripció de l’activitat:
Hi poden jugar fins a 4 jugadors, i comença el joc el jugador que primer treu un sis.
Cada jugador portarà una fitxa d’un color diferent, i haurà de fer-la avançar a mesura dels números que surtin al tirar el dau.
És important saber que per poder seguir avançant, s’ha de respondre una de les qüestions que trobareu en algunes caselles, tot seguint un ordre. Totes tenen relació amb el País Basc, i si no sabeu les respostes, la gran majoria les podeu trobar a l’apartat del bloc que té relació amb la fotografia/imatge, a qualsevol pàgina d’Interent, o la podeu reflexionar.


Si caieu a alguna casella on hi hagi la ovella, haureu d’avançar fins a la casella d’ovella més propera que hi hagi al davant. Si caieu a la casella del miner (23) haureu de tornar a començar. El primer que arribi a la meta (25), guanya la partida.


Objectius de l’activitat:
- Saber buscar informació de manera autònoma.
- Aprendre a utilitzar les TIC.
- Estimular la memòria.
- Conèixer les característiques principals del País Basc.


Ítems d’avaluació:
- Ha entès bé el joc?
- Ha complert les normes?
- Ha sabut respondre les preguntes que se li han anat proposant al llarg del joc?
- Ha gaudit de l’activitat?
- Ha necessitat ajuda en algun moment de l'activitat?














PREGUNTES DE LES CASELLES
Casella Nº1:
1. Com s’anomena la casa de la fotografia?
2. De quin sector forma part la ramaderia: sector primari, secundari o terciari?
3. Per què al País Basc abunda el bestiar boví?

Casella Nº3:
1. A més dels pinxos, quines especialitats de la cuina basca són més conegudes? Anomena’n tres.
2. Què són les societats gastronòmiques?
3. Per què és tan coneguda la gastronomia d’Euskal Herria?

Casella Nº4:
1. Que representa aquesta ovella?
2. L’ovella latxa, és un símbol o una icona?
3. Per què creus que van escollir una ovella?

Casella Nº5:

1. Què és aquest llibre que apareix a la imatge?
2. Què hi diu en aquest llibre?
3. Què representa aquest llibre pels habitants del País Basc?

Casella Nº6:
1. Que signifiquen les sigles E.T.A?
2. Què és E.T.A?
3. Per què es va formar E.T.A?

Casella Nº7:
1. Quins són els dos grans sistemes muntanyosos que trobem al País Basc?
2. Anomena tres Parcs Naturals que hi hagi al País Basc.
3. Quins recursos naturals predominen al País Basc?

Casella Nº8:

1. A més del senglar, quines altres espècies predominants podem trobar-hi? Anomena’n tres.
2. Què és la fauna autòctona d’un indret?
3. Anomena tres animals que estiguin en perill d’extinció al País Basc.

Casella Nº9:
1. Quin és el sector que predomina a Euskadi?
2. Del sector industrial, quins són els productes que més sortida tenen?
3. Quin és el sector serveis?

Casella Nº10:
1. Per quans territoris està constitut el País Basc?
2. El país Basc, és una comarca, un país o una comunitat autònoma?
3. Quina és la capital del País Basc?

Casella Nº11:
1. Quin tipus de conreu s’observa a la fotografia?
2. A més del blat, quin altre producte és important dins l’agricultura?
3. De quin sector forma part l’agricultura: sector primari, secundari o terciari?

Casella Nº12:
1. Que representa aquesta ovella?
2. L’ovella latxa, és un símbol o una icona?
3. Per què creus que van escollir una ovella?

Casella Nº13:
1. Quina festa del País Basc és la que es celebra a la fotografia?
2. Quin dia es celebra aquesta festa? A on?
3. A més d’aquesta festa, anomena’n tres més que es celebrin al País Basc al llarg de l’any.

Casella Nº14:
1. Qui és aquest personatge?
2. Aquí Catalunya, amb quin/s altre/s personatge/s el podem comparar? Per què?
3. Fes una descripció d’aquest personatge.

Casella Nº15:
1. Què és l’Euskera?
2. Busca alguna paraula en Euskera i apunta-la.
3. A més de l’Euskera, quina llengua s’utilitza a Euskadi?

Casella Nº16:
1. Quina beguda és la que s’observa a la fotografia?
2. Què és el “bertsolarisme”?
3. Anomena dos esports rurals que es practiquin al País Basc.

Casella Nº17:

1. Que representa aquesta ovella?
2. L’ovella latxa, és un símbol o una icona?
3. Per què creus que van escollir una ovella?

Casella Nº18:
1. Com s’anomena aquesta escultura?
2. Qui és l’autor d’aquesta escultura?
3. Que creus que significa aquesta escultura?

Casella Nº19:

1. De quin arbre és aquesta fulla?
2. A més d’aquest arbre, quins altres predominen a Euskadi? Anomena’n tres.
3. Quins són els rius més coneguts del País Basc? Anomena’n tres.

Casella Nº20:
1. Quin és aquest escut?
2. Quines imatges hi ha representades?
3. Per què creus que és així aquest escut? Com el faries tu?

Casella Nº21:

1. A més de la cigonya, quines altres aus predominen al País Basc? Anomena’n tres.
2. Quin clima predomina al País Basc?
3. Quants habitants hi ha a Euskadi? Com es distribueix la població?

Casella Nº23:

1. Quin ofici practica el personatge de la vinyeta?
2. Quins materials s’extreuen de les mines del País Basc? Anomena els més importants.
3. Descriu com creus que és la feina dels treballadors/es de les mines.

Casella Nº24:
1. Com s’anomena aquest edifici?
2. Què és aquest edifici?
3. On es troba situat aquest edifici?